Wil jij je eigen merk beginnen?

Bekijk alle stappen die jij moet volgen om je eigen merk te starten.

Wil jij je eigen merk beginnen?

Wanneer je een eigen brand wil starten dan is het voor lange termijn bepalend dat je de juiste stappen in dit proces zet. Het realiseren van winst door een eigen product(-lijn) is zeker realistisch, maar de fundamentele keuzes die gemaakt worden tijdens de start zijn bepalend voor het succes op lange termijn. In dit proces kunnen wij de onderstaande 5 stappen onderscheiden.

 

Een eigen merk beginnen doe je door onderstaande 5 essentiële stappen te zetten:

  1. Een duurzame succesvolle merkstrategie bepalen
  2. Zorg voor een onderscheidend merk die de verwachtingen van de klant overtreft
  3. Koop kwalitatieve producten op een duurzame manier in
  4. Verkoop via online kanalen waar exponentiële groeikansen liggen
  5. Investeer in online marketing om direct grootschalig zichtbaar te zijn

 

Laten we stapsgewijs wat dieper ingaan op deze essentiële fases uit dit proces.

eigen-brand-beginnen
#1 strategy

Start met een sterke merk. strategie

In deze stap leg je de fundatie voor een succesvolle start van jouw eigen merk. Neem plaats aan de (denkbeeldige) tekentafel en ontwerp jouw eigen droom merk. Ga voor een strategie waarin je uit gaat van de optimale mix: de kracht van jezelf, de wensen van jouw klant en de ontwikkelingen in de markt.

 

– Begin met eens goed naar jezelf te kijken, weet wie jij als ondernemer bent en welke speerpunten belangrijk zijn voor de verdere ontwikkeling van jouw merk.
– Zorg daarnaast voor een duidelijk beeld van de markt die je wilt betreden en de concurrenten die daarin actief zijn.
En misschien wel het meest belangrijke; welk product je moet kiezen. Wees er zeker van dat er klantvraag is naar je product. Zoek dit uit en bepaal ook de mate van diversiteit van je product. Ga je bijvoorbeeld voor een whitelabel of private label.
– Het laatste speerpunt is dat je een heel helder beeld hebt van de doelgroep die je wilt bereiken. Een goed product sluit optimaal aan op de wensen van je klant.

 

Al deze inzichten zet je om in kansen en mogelijkheden om jouw eigen merk succesvol te beginnen. Hierdoor weet je focus aan te brengen en ga jij recht op jouw doel af. Wanneer je je eigen merk wilt opzetten moet je er naar streven om uniek te zijn, zodat concurrenten je moeilijk na kunnen doen en je positief opvalt bij je klant.

#2 branding

Zorg voor een onderscheidend. merk

Zorg dat je hierin een stapje extra zet dan je concurrent. Zorg voor een merk waarin alle merkuitingen kloppen en de verwachtingen van jouw klant overtreft.

Het gaat hier om een totaal verhaal en beleving. Een beleving is pas optimaal als alle elementen kloppen in dit verhaal voor je klant, dus je doelgroep is altijd het startpunt in dit verhaal. Hoe kan je je klanten triggeren en uiteindelijk verleiden? Dit is de vraag waar je antwoord op moet gaan vinden in deze fase van het starten van je eigen merk met producten. Je onderscheidende vermogen moet doorvertaald worden naar alle ‘touch points’  die er zullen zijn tussen je klant en jouw merk. Denk aan je website, product en bijhorende verpakking, fotografie, online marketing uitingen etc.

 

Kortom, branding is een onmisbare building block voor een winstgevend merk, omdat het onderscheidend vermogen bepalend kan zijn voor de kans op slagen. 

#3 product

Koop producten kwalitatief en duurzaam. in

Een goede leverancier beïnvloedt dé verkoopkans van jouw product. De optimale mix van een goed geborgde kwaliteit, interessante leveringsvoorwaarden en prijs is de sleutel naar succes.

Het kiezen van het juiste product is natuurlijk de eerste stap. Weet zeker dat jouw product kans van slagen heeft. Hierna start de zoektocht naar leveranciers. Ga op onderzoek uit en vergelijk meerdere leveranciers. Na de selectieprocedure is het zeker aan te raden om een sample op te vragen en te keuren. Een goede kwaliteit is van belang voor jouw product. Wat als je direct veel verkoopt, maar veel negatieve reviews krijgt over jouw producten. Het overhalen van klanten die negatieve reviews hebben gelezen is enorm lastig en daarom is een kwaliteitscontrole vooraf aan te raden.

 

Een duidelijke inkoopbriefing en afspraken over de levering vallen onder andere ook in deze fase. Zorg ervoor in deze fase dat alles goed besproken en vastgelegd is om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen.

#4 sales

verkoop via saleskanalen met. groeikansen

Weet waar jij je klant kan vinden en maak gebruik van online saleskanalen die jouw snel toegang geven tot een groot bereik.

Wanneer de diverse stappen uit de brandingsfase goed zijn uitgevoerd en de producten onderweg zijn naar je, dan kan je alvast starten met het uitwerken van je online saleskanalen.
Weet waar je het beste je producten online kan gaan verkopen. Start met het opzetten van een simpele, maar in de basis goede website. Zelfs zonder enige vorm van kennis kan je deze starten. Wil jij meer weten over de meest interessante online sales kanalen en hoe je dit moet opzetten? Meld je dan aan voor onze online cursus ‘winstgevend online verkopen’. 

#5 promotion

investeer in online. marketing

Je klanten vinden je niet zomaar. Je moet investeren in zowel merk- bekendheid als sales. Start met een marketingplan. Het inzetten van diverse online kanalen met de juiste boodschap is namelijk essentieel.

Handig overzicht van de 5 stappen:
klik om in te zoomen

Eigen merk beginnen

Meer tips voor het beginnen van je eigen merk?
Download nu gratis onze 7 onmisbare tips voor het starten van je eigen merk. 

    ×

    WhatsApp Chat

    × Kan ik je helpen?