Inkoopplan voorbeeld

Loop jij ook met de vraag hoe je een inkoopplan maakt? Wat je moet meenemen in het inkoopplan en waar je op moet letten? Wij hebben zes punten die wij gebruiken als we een inkoopplan maken. Als je deze zes punten volgt, maak je goed onderbouwde keuzes en zorg je voor draagvlak voor jouw keuzes. Daarnaast hebben wij een piramide gemaakt wat volgens ons de beste basis is voor je opbouw van het assortiment. Een inkoopplan noemen wij ook wel een assortiment plan.  

Met welke stappen maak je een inkoopplan?  

  1. Huidige stand van zaken en de groei
  2. Analyse verkoopgegevens 
  3. Financiële prognose: schatting gaan maken wat de omzet is voor het komende jaar
  4. Welke nieuwe producten ga je toevoegen?
  5. Hoeveel koop je in als je het juiste product hebt? 
  6. Waar ga je afscheid van nemen? 

Piramide voor het inkoopplan  

De opbouw van een collectie bevat de volgende onderdelen:

1. Basis assortiment die never out of stock is.
2. Een assortiment met bestsellers. Dit is een klein deel van je assortiment. 
3. Nieuwe producten, dit is nog een kleiner deel van het assortiment.   

Deze kan je onderverdelen in 2 opties: (1) families van bestsellers en (2) nieuwe producten.

1. Huidige stand van zaken en de groei 

Vaak schrijf je een inkoopplan als je al producten hebt, als je een starter bent maak je over het algemeen iets minder snel een inkoopplan. Om te beginnen met je plan ga je eerst een 0 meting houden. Dit kan je aan de hand van een paar vragen doen. 

  • Welke producten heb je nu? 
  • Welke productsoorten heb je nu? 
  • Wat zijn de verkopen? 

2. Analyse verkoopgegevens 

Tijdens de analyse ga je kijken wat je bestverkochte producten zijn en welke producten niet goed genoeg verkopen. Daarna ga je kijken waar een gat zit in jouw assortiment. Dit kan op basis van een bepaald product, productstijl of prijsniveau.  

Daarnaast ga je analyseren op welk prijsniveau je het beste verkoopt? Hoeveel artikelen heb je op dat prijsniveau? Op welk prijsniveau verkoop je nog niet en is wel vraag naar? Soms kom je er dan achter komen dat je op een prijsniveau wat minder goed verkoopt meer artikelen hebt, dan op een prijsniveau wat wel goed verkoopt. Dan weet je in welke prijsrange je nieuwe artikelen moet gaan ontwikkelen. Tijdens de analyse ga je dus kijken waar je kansen liggen. 

3. Financiële prognose 

Je gaat prognoses maken. Hierbij stel je een paar vragen: 

  • Wat verwacht je te gaan verkopen dit jaar (stuks)? 
  • Hoeveel omzet verwacht je het komende jaar? 
  • Binnen welke producttypes verwacht je die omzet? 

Op basis van je verwachtingen ga je nieuwe producten ontwikkelen en prognoses maken voor je inkoopplan. Voorbeeld: Ik wil een groei van 20 procent in omzet dus voor mijn inkoop heb ik 50 nieuwe producten nodig. Dat ik in juni net iets meer moet inkopen dan in oktober. Zo kun je van tevoren weten wat een goed moment is om in te kopen. 

Je gaat dus echt kijken hoeveel stuks je nodig hebt, maar ook wat de waarde van die stuks zijn.  

4. Welke nieuwe producten ga je toevoegen? 

Tijdens de analyse heb je gekeken waar je kansen liggen. Dit kan op meerdere punten zijn: 

  • Welke producten zijn Quick wins? 
  • Waar zit een gat in jouw assortiment? 
  • Welke producten hebben veel marge

Als eerste kijk je naar Quick wins. Dit doe je voordat je een nieuw product op de markt gaat zetten. Dit doe je, omdat er vaak veel tijd en geld zit om een nieuw product ontwikkelen. Een voorbeeld van Quick win: Je ontwikkelt een driezitsbank, die verkocht heel erg goed. Op het moment dat je ziet dat die heel goed verkoopt. Ga je van hetzelfde design een hoekbank, fauteuil en hocker erbij maken. Zo bouw je een familie, van één product ga je vier á vijf varianten maken. Een familie kan een kleur of een variant zijn. Daarmee verlaag je het risico dat je neemt bij het ontwikkelen van een nieuw product.   

Door de analyse die je gemaakt hebt in de analyse fase, verlaag je het risico voor het nieuwe product. Dit doe je door je goed de markt te kennen, je moet echt weten wat er speelt. Doormiddel van een trechter en de analyse kun je kijken wat je nog mist. Bijvoorbeeld: Ik mis in deze stijl een product en op dit prijsniveau mis ik een product. Zo vind je een tiental producten, daar maak je een globale beschrijving voor en kijk je waar de kansen liggen. Als je dit allemaal beschreven hebt, start je met het ontwikkelen van je product.  

5. Hoeveel koop je in als je het juiste product hebt? 

Hier kan je geen goed antwoord op geven. Dit verschilt per product, productieland en per leverancier. Als je in China produceert heb je hogere aantallen dan als je in Europa produceert. Dit ligt echt aan de relatie met je leverancier en waar het vandaan komt. Probeer wel te zorgen dat je producten op voorraad blijven, zodat je geen nee hoeft te verkopen aan je klanten.  

Nieuwe producten kunnen heel goed uit voorraad raken. Als je eerder producten hebt verkocht kun je redelijke aannames doen hoeveel je inkoopt bij nieuwe producten. Maar het blijft een onderbuikgevoel. Tegenwoordig wordt ook veel verkocht met pre orders. Met pre orders kun je ook goed inschatten hoeveel er verkocht gaan worden.  

 
Als jij jouw producten verkoopt aan wederverkopers, dan kun je veel beter een schatting maken over hoeveel jij gaat inkopen. Dit omdat wederverkopers al langer van tevoren producten inkopen. Dan kun jij gewoon het gewenste aantal produceren en iets meer voor de nabestellingen. 

6. Van welke producten ga je afscheid van nemen? 

Als laatste ga je kijken naar welk product je afscheid van gaat nemen. Je hebt altijd producten die niet goed lopen. Op basis van je analyse kun je dit vergelijken met de producten die goed verkopen. Zo is het makkelijk om te zien waar je afscheid van kan nemen.  Het is goed om afscheid te nemen van slechtlopende artikelen en deze niet eindeloos beschikbaar stellen aan je klant. Zo zorg je dat je zo relevant mogelijk blijft voor jouw consument met het het productassortiment. Bovendien zijn producten die ‘stil’ liggen eerder een kostenpost dan dat ze wat kunnen opleveren. Deze desbetreffende artikelen kan je daarom beter aanbieden in de sale/outlet om je collectie op te schonen.

Dit wil je niet missen: Download nu onze GRATIS e-book

    Post a Comment

    ×

    WhatsApp Chat

    × Kan ik je helpen?