Private Label Voordelen

Laat ons jou meenemen in de voordelen van het hebben van een private label. Dit zijn een aantal hele belangrijke voordelen waarmee jij een winstgevende en onderscheidend merk in de markt kan zetten.  

Wat zijn de voordelen van een private label?

  1. Een private label betekent meer marge.
  2. Elke marketing euro die je erin stopt, verdien je zelf terug.
  3. Geen concurrentie
  4. Met een goede branding kan je je onderscheiden
  5. Je kan inspelen op gaten in het assortiment.

5x voordelen van een eigen merk

1. Een private label betekent meer marge.  

Een private label merk ontwikkelen staat gelijk aan hoge marges, als je het slim aanpakt. Jij bent zelf in de lead voor het bepalen van je verkoopprijs en hierdoor ook voor het bepalen van je marge. Je marge is het verschil tussen je inkoopprijs en verkoopprijs oftewel je winst op een product. Speel jij het spel slim en ga jij jouw producten ook rechtstreeks aan de eindconsument verkopen dan is de volledige marge op een product voor jouw. De mogelijkheden om direct aan de eindconsumenten te verkopen is tegenwoordig eindeloos, denk hierbij aan verkopen via je eigen webshop, social media kanalen of marketplaces.  Dit is zeker een zeer interessante voordeel als jij je eigen merk wil beginnen.

2.  Elke marketing euro die je erin stopt, verdien je zelf terug 

Voorheen waren eigen merken heel druk met het creëren van naamsbekendheid om zo via retailers indirect verkopen te genereren. Tegenwoordig is het niet meer weg te denken dat alle marketingactiviteiten die je onderneemt de klant rechtstreeks naar jouw eigen shop of product stuurt. Hierdoor behaal je direct meer voordelen van iedere marketing euro die je erin stopt. Dit komt mede door dat je nu zelf inzichten hebt in de beschikbare data en in het specifiek klantdata. Je weet veel gerichter wie je klant is, waar deze klant komt, welke kanalen deze klant gebruikt en hoe de customer journey eruit ziet. Zo kan je heel effectief deze klant targeten en marketingcampagnes verder optimaliseren. Denk hierbij aan saleskanalen als je website, app, social selling en verkoopplatformen als Bol.com en Amazon.

3. Geen concurrentie? 

Met een private label kan jij je onderscheiden ten opzichte van alle andere merken. Door middel van je branding kan jij je private label merk voorzien van jouw eigen unieke sausje. Vergeet niet dat jij door middel van eigen ontworpen producten en een passende prijsstrategie jouw private label merk van een nog sterker handschrift kan voorzien. Dit mag jouw concurrent niet zomaar kopiëren en hiermee behaal je voordeel in de harten van jouw consument. Ga als merk uit van jouw eigen kracht waardoor er weinig ruimte overblijft voor concurrentie.  

4. Met een goede branding kan je je onderscheiden 

Wil jij een eigen merk beginnen? Dan is de branding een van de belangrijkste pijlers om een duurzaam succesvol resultaat te behalen. Zoals wij net al zeiden kan jij onderscheid creëren door middel van ijzersterke branding. Branding draait om veel meer dan alleen een logo en huisstijl. Met je branding bepaal je de visuele identiteit van jouw private label. Een goede visuele identiteit zet je kracht bij door je merkwaarden eraan te koppelen. Hierdoor gaan klanten zichzelf verbinden met jouw merk en zijn zij sneller geneigd om jouw merk te kopen omdat zij zichzelf herkennen. Zorg er altijd voor dat jouw branding op een herkenbare manier terugkomt in de verschillende kanalen die je gebruikt. Denk hierbij aan; social media, je webshop, advertenties, verpakkingen en productlabels.  

5. Je kan inspelen op gaten in het assortiment

De meeste goede ideeën ontstaan vanuit een eigen behoefte. Je kan bijvoorbeeld een bepaald product niet vinden bij een ander merk en je merkt dat niet alleen jij maar ook andere mensen behoefte hebben aan dat bepaalde product. Hier ligt een kans! Aangezien een ander merk niet inspeelt op dit gat in het assortiment kan jij hier mooi gebruik van maken. Blijf zelf scherp op je eigen assortiment en houd nauw contact met je doelgroep op te weten waar hun behoefte ligt.  

×

WhatsApp Chat

× Kan ik je helpen?